DJI Mavic 2 Pro – Recension

Dji Mavic Pro 2- Recension

Summering

Mavic 2 Pro är den med imponerande konsument drönaren till dagens datum, och är det generellt bästa alternativet för de allra flesta personer. Kameran med 20 Megapixel med 1″ CMOS sensor är kapabel till att ta fantastiska stillbilder och 4K videos. Samtidigt som Mavic 2 Pro har en mängd avancerade och intelligenta funktioner så är den en extremt bärbar drönare och enkel att ta med sig på resa eller äventyr.

Se pris för DJI Mavic 2 Pro

Inledning

DJI Mavic 2 Pro lanserades tillsammans med Mavic 2 Zoom i Augusti 2018, och även om den har några år på nacken så är det här flaggskeppet från drönare tillverkaren DJI fortsatt den med kompletta drönaren för både hobby piloter och proffs som inte nöjer sig med annat än det absolut bästa vad gäller kamera kvalitet och flygegenskaper hos en drönare. .

Mavic serien har funnits sedan 2016 och startade med Mavic Pro, vilket då medförde en helt ny nivå av bärbar drönare design som gjorde den mycket mindre och enklare att bära med sig än tex. DJI Phantom.

Design och kontroll

Mavic 2 Pro har kvar sin slimmade design från sina föregångare som gör att den är enkel att transportera, vilket gör den till den mest portabla drönaren med 1 tums sensor kamera. Att vika ihop den är enkelt, där alla propellrar kan vikas ihop smidigt intill drönarens kropp.

Kroppen på drönaren är rektangulär och kompakt, med sin gimbal kamera monterad i den främre delen under drönaren. Kameran och dess gimbal sitter något upphöjd under drönaren vilket gör att du enkelt kan landa på plan mark utan att kameran tar någon smäll. Det kan dock vara lite problematiskt att landa på vått gräs då det kan skada kameran något, så vårt råd där är att i så fall ha med sig en landningsplatta.

För att starta drönaren trycker du bara på och håller in startknappen som sitter uppepå drönarens kropp. För kontrollen så trycker du på startknappen kort innan du därefter håller in den för att starta den. Glöm inte heller att ladda ner appen DJI Go 4 till din telefon för att enkelt komma åt inställningar för drönarens kamera och kalibrering.av drönaren.

Kontrollen i sig är även den kompakt och ihopvikbar, med en välplacerad joystick och knappar som gör det bekvämt att håll i, och styra drönaren.

Många av kamerainställningarna sköts via appen, men du kommer även åt flertalet av de mest använda funktionerna direkt via kontrollen.

Funktioner och flygning

Att flyga DJI Mavic 2 Pro kan faktiskt inte vara enklare. Det är mycket tack vare dess GPS som håller drönaren i position och tillåter inte vinden ta tag i drönaren och få den ur kurs, och kombinerar detta med funktioner såsom kollisions undvikande funktion och hinder avkänning som verkligen hjälper till att inte krascha med drönaren. Alla dessa funktioner är verkligen underbara att ha till förfogande, men det är samtidigt viktigt att som pilot inte bli för bekväm och lita helt blint på att drönaren inte kommer att kunna krascha.
Om drönaren är påväg att köra in i något objekt eller liknanden så visas det flera bra varningssignaler för att undvika just krascher i så stor utsträckning som möjligt.

Enligt specifikationen så kan drönaren ha en flygtid på 31 minuter, men i verkligenheten så brukar detta snarare innebära ca 25 minuter då väderförhållanden alltid kommer att vara en faktor när man flyger drönaren utomhus i naturen. Toppfarten är uppmätt till hela 72 km/h vilket trots alla säkerhetsfunktioner för att undvika krascher sätter stora krav på piloten att flyga med gott omdöme.

DJI Mavic 2 Pro erbjuder många fotograferingslägen och automatiserade “Intelligent flight” lägen som hjälper till att göra det enkelt att få olika typer av stillbilder och videos. För de mer erfarna drönarpiloterna så är det alltid bättre att sköta mycket flygandet manuellt men dessa automatiserade lägen är bra för nybörjare som vill lära sig flyga drönare.

Drönaren har tre olika flyglägen som både kan nås via appen och kontrollen. “Positioning Mode” (P) är standardläget och medför ett normalläge av kontroll. “Sports Mode” (S) gör drönaren som mest Responsiv och allra snabbast, medans det tredje läget “Tripod Mode” (T) gör drönaren långsammare och tillåter mycket mjukare filmer.

Video- och fotokvalitet

Mavic 2 Pros kamerakvalitet är generellt sett mycket bra. De flesta andra drönare har en kamerasensor som är liknande dem i vanliga mobiltelefoner men tack vare den 20 MP 1 tums Hesselblad sensorn så kommer du åt en ännu mer Premiumkänsla för både de rörliga- och stillbilderna som du tar.

Trots den något större kamerasensorn än hos många andra konsument drönare så kan det för de riktigt finkänsliga fotograferna i vissa ljuslägen uppfattas som visst brus i bilderna om man kollar på väldigt stora skärmar med hög upplösning. Detta är dock verkligen inget som kommer att märkas alls för de allra flesta av oss och bildkvaliteten är tillräckligt bra för att visa på stora skärmar utan att någon ska kunna anmärka på kvaliteten.

Video Alternativen för att filma med drönaren är många och erbjuder något som passar alla. Oavsett om du är nybörjare eller en erfaren drönarpilot så kommer du kunna använda alla videofunktioner för att ställa in ljus och färg så du blir nöjd. Video finns i 4K vid 24/25/30p, 2.7 K vid 24/25/30/48/50/60p och HD vid 1920 × 1080 24/25/30/48/50/60/120p.

Bedömning

För fotografer och filmskapare som behöver ha en portabel drönare som är enkel att bära med sig tillsammans med övrig utrustning så är DJI Mavic 2 Pro utan tvekan ett helt klart värt köp.

Mavic 2 Pro står i många hänseenden ut ut mängden, du har såklart dess broder Mavic 2 Zoom som har fantastiska Zoom egenskaper om det är det som är allra viktigast för dig, men i annat fall så rekommenderar vi Mavic 2 Pro.

Drönaren är otroligt enkel att flyga och med några avancerade funktioner för stabilitet kombinerat med den påkostade kameran så är det här den bästa konsument drönaren som går att få tag på just nu.

Se pris för DJI Mavic 2 Pro